Näyttelyohjeistus

Minimiosallistujamäärä

Kantakirjanäyttely vaatii toteutuakseen vähintään kymmenen hevosen ilmoittautumisen paikalliseen kantakirjanäyttelyyn ellei näyttelykutsussa toisin mainita.

Ilmoittautuminen
Hevoset tulee ilmoittaa ajoissa näyttelyyn. Näyttelyyn ilmoittautuminen päättyy noin viikkoa ennen näyttelyä ja näyttelymaksut laskutetaan ennen näyttelyä. Näyttelymaksut palautetaan vain lääkärin tai viranomaisen todistuksen perusteella, tai jos näyttely peruuntuu.

Osallistujan ohjeistus

Ilmoittautuessasi kantakirjanäyttelyyn, saat näyttelyaikataulun ja ohjeet sähköpostiisi ilmoittautumisajan päätyttyä.

Rokotukset

Kantakirjanäyttelyyn osallistuvan hevosen suositellaan olevan rokotettu asianmukaisesti SRL:n sääntöjen mukaan.

Eläinlääkärin todistus

Kolme vuotta täyttäneistä oreista, joita ei aikaisemmin ole arvosteltu kantakirjan näyttelyssä aikuisten orien luokassa, vaaditaan lisäksi eläinlääkärin tarkastus-lomake täytettynä ja allekirjoitettuna. Eläinlääkärin tarkastuksessa tarkastetaan hevosen terveys ja kypsyys toimia jalostushevosena. Mikäli todistus puuttuu näyttelyhetkellä, näyttelytulos astuu voimaan vasta lomakkeen toimittamisen jälkeen. Lomake hyväksytään, mikäli se on päivätty aikaisintaan 6 kk ennen näyttelyitä tai viimeistään 1kk (kalenterikuukausi) näyttelyiden jälkeen.

Näyttelyssä
Kansliaan tulee ilmoittautua puoli tuntia ennen ensimmäisen luokan alkua.

Huolehdithan että hevosesi on ajoissa paikalla. Kehästä myöhästyneitä hevosia ei arvostella.

Hevonen esitetään asianmukaisessa kunnossa; huollettuna ja siisteissä varusteissa. Hevosen esittäjän vaatetus tulee olla siisti, kypärän ja turvakenkien käyttöä suositellaan.

Näyttelypaikalla liikutaan omalla vastuulla. Näytteilleasettajilla ei ole yhdistyksen puolesta vakuutusta.Mikäli hevosesi saattaa potkia toisia hevosia, aseta häntään punainen nauha varoitukseksi muille.

Hevosen passi tuodaan ilmoittautumisen yhteydessä kansliaan, josta saa myös numerolapun. Numerolappu asetetaan hevosen suitsiin harjattomalle puolelle.Passin ja hevosen arvostelukaavakkeen saa noutaa kansliasta numerolappua vastaan oman luokan päätyttyä.

Alle kolmevuotiaat tammat ja ruunat voidaan esittää riimusta, Alle kolmevuotiaat orit omistajan arvion mukaan suitsittuina. Aikuisten luokkien hevoset on esitettävä suitsittuna. Kuolaimettomat suitset sallitaan omistajan arvion mukaan aikuisten tammojen ja ruunien luokassa.

Aikuisten orien luokassa on käytettävä kuolaimia.

Kaikkien kantakirjanäyttelyyn osallistuvien hevosten säkäkorkeus ja etusääri mitataan näyttelyn yhteydessä.

Etusäären mittauksen perusteella päätetään arvostellaanko hevonen medium- vai heavy-luokassa. Säären ympärysmitan ylittäessä 25cm hevonen arvostellaan automaattisesti heavy-luokassa.

Kehässä
Hevoset tulevat kehään ensin ryhmänä, sitten oman luokkaansa numerojärjestyksessä. Hevonen asetetaan tuomareiden eteen sivusuunnassa, harjaton puoli tuomareihin päin.Tuomarit arvostelevat hevosen molemmilta sivuilta, edestä ja takaa sekä käynnissä että ravissa. Kehän jälkeen hevosen kanssa poistutaan näyttelypaikan ohjeiden mukaiselle etäisyydelle odottamaan luokan loppua.

Näyttelyssä hevonen palkitaan ensimmäisellä I (punainen ruusuke) tai toisella II (oranssi ruusuke) palkinnolla. Luokkavoittajat palkitaan vihreällä ruusukkeella. Luokan viimeisen hevosen jälkeen, luokan kaikki hevoset kutsutaan yhdessä kehään palkitsemista varten ja valitaan luokkavoittaja, joka jatkaa näyttelyn Best In show-kehään.
Arvostelu
Saadakseen I palkinnon, hevosen tulee saada jokaisesta arvostelukohdasta vähintään palkintoluokan vähimmäispistemäärä (1.grade punainen sarake ja 2.grade vihreä sarake). Mikäli vähimmäispistemäärä alittuu joltain osa-alueelta, hevonen tippuu kyseisestä luokasta alemmalle luokalle.

Huomioi myös, että tietyn yhteispistemäärän saavuttaminen ei automaattisesti tarkoita luokkavoittoa tai näyttelyiden voittamista.

Luokan sisällä voi olla erittäin hyviä hevosia, jotka saavat erilaisia pisteitä yksilöarvostelussa mutta luokkavoittaja sekä näyttelyvoittaja valitaan parhaiten rotua edustavien yksilöiden keskuudesta.

Voittaja on yleensä parhaiten valmisteltu, yleisvaikutelmaan siisti, hyvin esitetty, hyvin käyttäytyvä sekä parhaiten rodun alkuperäistä suuntausta edustava yksilö.

Jokainen luokkavoittaja (Myös Champion) jatkavat BIS-kehään.Best In Show-palkinnoilla palkitaan näyttelyn kolme parasta (BIS I, BIS II ja BIS III).

Paras esittäjä
Yhdistys palkitsee pokaalilla myös päivän parhaan esittäjän. Palkinnon saaja esittää hevosen mahdollisimman edustavasti hyvässä yhteistyössä, on siististi pukeutunut ja edustava.